RetailRookie Butlon: Websuper en maaltijdbezorger

Een onlinesupermarkt en maaltijdbezorger ineen: dat is misschien wel de beste typering van Butlon. Alessio Pinna liet zich niet uit het veld slaan door de lockdown, maar stapte in de gaten die ineens in de markt kwamen.


Een onlinesupermarkt en maaltijdbezorger ineen: dat is misschien wel de beste typering van Butlon. Alessio Pinna liet zich niet uit het veld slaan door de lockdown, maar stapte in de gaten die ineens in de markt kwamen.

“Je kunt ons zien als een Lidl of Aldi, maar dan in een online jasje.” Zo omschrijft oprichter Alessio Pinna zijn bedrijf Butlon, gevestigd in Enschede. Wat je ook kunt zeggen: het is een websuper en een maaltijdbezorger in één.


Pinna was er vroeg bij. Hij was nauwelijks zestien toen hij bij de Kamer van Koophandel zijn eerste onderneming inschreef: een handeltje in elektronica. Zijn ouders moesten gezien zijn jonge leeftijd ‘meetekenen’. In 2014 begon hij met een kennis MyDailyPlanner, een app waarmee consumenten afspraken konden maken bij bijvoorbeeld de kapper of de pedicure. Hij won daarmee de ondernemersaward van Saxion, de hogeschool waaraan hij studeerde. Twee jaar later verkocht hij de aandelen en begon hij met de voorbereidingen voor Butlon.

 

Een softwareproject voor lokale ondernemers was het idee, zodat de consument daar gemakkelijker producten kon kopen. Nadat zijn oom in Amsterdam een pizzeria begon, besloot hij zich op bezorgrestaurants te richten. Een soort Thuisbezorgd.nl, maar dan – volgens Pinna – tegen gunstigere voorwaarden.


Na enkele maanden uitgebreid testen, ging Butlon (‘de butler online’) officieel van start in 2020. “In de derde week dat we live waren, kwam de eerste lockdown.” Het goede nieuws: bij de driehonderd bezorgrestaurants die op dat moment waren aangesloten stroomden de bestellingen binnen.


Het slechte nieuws: er kwamen nauwelijks nieuwe restaurants bij. Pinna kreeg een idee: we gaan boodschappen bezorgen, voor ouderen. “Het was een soort pr-stunt.” Hij kocht driehonderd producten bij de plaatselijke Albert Heijn, maakte ze vijftien à twintig procent duurder en zette ze online. “En de mensen bleven maar bestellen.”


Dat smaakte naar meer: Pinna regelde een opslagruimte met onder meer een koel- en vriescel en sloot een deal met groothandel ILG Food Group. Voor de bezorging, eerst in Enschede en omgeving, werd een busje gehuurd. Systemen werden geoptimaliseerd en er kwamen een app en een website. In juni werd een overeenkomst gesloten met een bezorgdienst, zodat Butlon vanaf 1 juli landelijk actief werd.
 

‘We zijn een Aldi of Lidl, maar dan online’


Richting winstgevendheid
Een omslag waar een investering van bijna twee miljoen euro mee was gemoeid. De aandeelhouders namen dit gezamenlijk voor hun rekening. Een flink bedrag, erkent Pinna, maar relatief gering als je het vergelijkt met Picnic of Crisp. Zonder de exclusieve samenwerking met de groothandel zou het voor Butlon een stuk lastiger zijn. Die samenwerking zorgt ervoor dat een groot deel van het assortiment uniek is en dat de prijzen laag kunnen blijven.


Zo’n dertig procent komt van leveranciers die ook met andere supermarkten werken. Inmiddels doet Butlon zaken met diverse bezorgdiensten, die maandelijks zo’n tienduizend dozen met boodschappen afleveren. Het doel is om dit jaar op een totaal van honderdduizend bestellingen uit te komen. De klanten van Butlon zitten verspreid over het hele land, maar vooral in het westen.


De aandacht gaat voorlopig vooral uit naar de boodschappentak, maar Butlon gaat wel door met de restaurants die op het platform zitten. Pas als de boodschappentak echt goed staat, wordt er meer werk gemaakt van de maaltijdbezorging. “We waren al zo ver dat we die blijven servicen.”


Waar Picnic nog geen winst maakt, verwacht Butlon dat dit misschien dit jaar al lukt. “En dat is de basis van waaruit we willen groeien.” De stap naar Duitsland en België volgt mogelijk volgend jaar. “We kijken al met een schuin oog naar bezorgdiensten.” Bij Butlon werken nu zo’n twintig mensen. Worden dat er meer? “Nou, het liefst ga ik het effectiever doen”, zegt Pinna lachend. “Maar ongetwijfeld zal het aantal groeien. 

 

 


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!