RetailRookie Reflower: Bibliotheek voor kunstbloemen

Als bieb voor natuurgetrouwe boeketten van kunstbloemen wil Reflower een alternatief bieden voor prijzige ruikers die eigenlijk maar een klein poosje staan te pronken.
 


Als bieb voor natuurgetrouwe boeketten van kunstbloemen wil Reflower een alternatief bieden voor prijzige ruikers die eigenlijk maar een klein poosje staan te pronken.


Met een bos bloemen zet je wat groens op tafel, maar hoe groen is een bloem nou echt? Reflower, bedacht en opgericht door Ellyne Bierman, wil als bibliotheek voor natuurgetrouwe boeketten van kunstbloemen een duurzaam alternatief bieden. Het idee voor Reflower begon zo’n drie jaar geleden. Bierman had op haar eigen bruiloft een mooie bloemenboog staan. De boog werd op de dag zelf veelvuldig gebruikt voor het maken van foto’s.


Een dag later werden de bloemen bedankt voor hun diensten en belandden ze in de prullenbak. “Dat is enorm zonde en heel duur”, vertelt Bierman. In een zoektocht naar een alternatief – dat bovendien als bibliotheekmodel ingezet kan worden – kwam Bierman uit bij de kunstbloem. Deze nepbloemen zijn best kostbaar en het vinden van echt mooie exemplaren bleek een uitdaging. “En als je dan zoveel geld hebt uitgegeven aan een bos kunstbloemen is het saai dat je altijd diezelfde bloemen op tafel hebt staan.”

 

Op zoek naar massa
Als abonnee van Reflower heb je voor twintig euro een bos kunstbloemen op tafel staan. Ben je op het boeket uitgekeken, dan kun je deze voor vijftien euro laten wisselen. Elke maand een keer van bos wisselen kost je dus in totaal 35 euro. Op het eerste gezicht lijkt dat aardig aan de prijs, maar volgens Bierman krijg je er een enorme bos bloemen voor terug. “Als je die vers zou kopen ben je zeker meer geld kwijt”, aldus de eigenaresse. Per saldo wisselen abonnees daarnaast maar één keer in de twee maanden. En niet onbelangrijk: de vaas zit ook bij het abonnement inbegrepen, voegt Bierman toe.
 

‘Een droom om het Rijksmuseum aan te kleden met mijn bloemen’
 

Reflower ging in januari 2020 van start. In oktober dat jaar had de bloemenbieb honderd abonnees, een aantal dat inmiddels is verdubbeld. Met een stijgend aantal abonnees groeit ook de omzet. In juni werd de mijlpaal van vijfduizend euro behaald. “Elke maand groeit de omzet met tien à vijftien procent.” De omzet haalt Reflower voor zestig procent uit de particuliere markt. De andere veertig procent is afkomstig van bedrijven.


Het uiteindelijke doel is om in 2024 tienduizend mensen aan te sluiten op de bloemenservice van Reflower. Vooralsnog bezorgt het bedrijf alleen bloemen in de omgeving Amsterdam, Haarlem, Amstelveen en het Gooi. “Als ik kijk naar hoeveel huizen, kantoren en winkels in Amsterdam nog niet van Reflower hebben gehoord, dan moet ik alleen in onze hoofdstad al de duizend abonnees kunnen halen.” Op den duur moet het bezorggebied verder uitgebreid worden met Utrecht, Arnhem en Rotterdam. “Dan creëer je massa in verschillende steden.”


Om die groei te realiseren overweegt Bierman in het najaar een investeringsronde op te zetten. “Om de grens van tienduizend abonnees te behalen heb ik vijfhonderdduizend euro nodig.” Dat geld zou dan onder meer worden gestoken in de logistiek, het platform en in nieuwe bloemen en vazen. “Het is veel geld, maar ik schrik er totaal niet van.” Een gedeelte van het geld denkt Bierman op te halen met crowdfunding, zodat Reflower er ook direct nieuwe klanten mee kan werven.


Naast uitbreiding van het bezorggebied kijkt Reflower ook naar andere afzetmarkten. “Ik ben gestart met Reflower Afscheid. Niet dat ik ermee ga stoppen (lacht). In samenwerking met een uitvaartondernemer onderzoek ik of er een markt is voor kunstbloemen bij een uitvaart. Het is goedkoper en je hebt de bloemen al bij de opbaring en niet pas bij de begrafenis of crematie”, licht Bierman toe.


Hetzelfde geldt voor trouwboeketten en voor de bloemen tijdens nationale herdenkingen of bij het openen van een museumtentoonstelling. “Het is mijn droom om partijen als het Rijksmuseum aan te laten sluiten bij Reflower, zodat onze bloemen de opening van een tentoonstelling aankleden.” 
 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!