Aan de cijfers valt goed te zien dat de groei vanaf april 2006 op gang kwam. Was het eerste kwartaal nog sprake van een marginale groei van ongeveer 0,5 procent, de overige drie kwartalen realiseerden een gemiddelde groei van vijf procent. Volgens ACNielsen is de groei een optelsom van de sterke ontwikkeling van meerdere formules, zoals Albert Heijn, Jumbo en PLUS. Daarnaast profiteerden hard discounters als Aldi en Lidl van het herstel van de markt. Bij deze laatste twee valt de kanttekening te plaatsen dat de groei vooral werd gerealiseerd door het openen van nieuwe winkels. De autonome groei laat echter een minder rooskleurig beeld zien.
De start van 2007 is ook positief. In de eerste zes weken nam de markt gemiddeld met 4,3 procent toe. Sinds week 2 is de omzetgroei zelfs niet beneden de zes procent geweest. Dat belooft veel goeds voor de rest van het jaar.
Meer lezen over de ontwikkelingen in de supermarktbranche? Lees dan het volledige artikel in het maartnummer van RetailTrends. Een gratis proefnummer van RetailTrends kunt u hier aanvragen. Voor een jaarabonnement klikt u hier.
Reacties 0