Zal 2007 de doorbraak worden van locatiereclame met bluetooth? 

Een vestiging van Albert Heijn in Den Bosch had afgelopen najaar een opvallende actie. Als onderdeel van een ‘Oosterse Tweeweekse’ plaatste de leverancier van maaltijdingrediënten Go-Tan een zender die boodschappen verstuurde naar bezitters van een mobiele telefoon. De boodschappen werden alleen ontvangen als deze mobiele telefoonbezitters de bluetooth-functie van hun apparaat hadden aangezet en geopend voor contacten van onbekenden. Eerst ontvingen ze een verzoek tot acceptatie en vervolgens een recept van Go-Tan voor een wokgerecht.

De actie van het bureau OneShoe in Utrecht kreeg veel aandacht in computer- en marketingmedia omdat het één van de eerste voorbeelden is van bluetooth-marketing in Nederland. Er zijn wereldwijd meer dan een miljard mensen die een mobiele telefoon bezitten waar bluetooth standaard is ingebouwd. Deze techniek dient om bijvoorbeeld kalender- en adresgegevens uit te wisselen met computers, maar het is ook mogelijk om andere bestanden te verzenden. Dat maakt bluetooth een technologie met potentie voor marketing op locatie, oftewel proximity marketing.

Op allerlei plaatsen in de wereld wordt ermee geëxperimenteerd. Vooral in Engeland worden nu verschillende nieuwe toepassingen beproefd. Er is een aantal ondernemingen die bluetooth-zenders plaatsen op stations en in bioscopen en bars, zodat liefhebbers nieuws kunnen downloaden, maar ook entertainment en promotionele content. De firma Qwikker beschikt bijvoorbeeld over een netwerk van zevenhonderd zenders in Groot-Brittannië dat samen met ondermeer de buitenreclamebedrijven Viacom, ClearChannel en JCDecaux wordt geëxploiteerd. In de Verenigde Staten wordt dit jaar samen met Prime Point Media een netwerk van 2500 zenders uitgerold.

Meer lezen over de ontwikkelingen met bluetooth-reclame? Lees dan het volledige artikel in het maartnummer van RetailTrends.
Een gratis proefnummer van RetailTrends kunt u hier aanvragen.
Voor een jaarabonnement klikt u hier.