Detailhandel boekt wederom omzetgroei

De Nederlandse detailhandel heeft ook in 2007 meer omzet gerealiseerd. De groei bedroeg vorig jaar 3,7 procent, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) dinsdag bekend heeft gemaakt. In 2006 realiseerde de retailbranche een omzettoename van 5,3 procent.

Het volume van de omzet nam in 2007 toe met 2,4 procent, de prijzen waren 1,3 procent hoger. Zowel de food- als de non-foodsector boekte meer omzet dan in 2006. Wel vlakte in de laatste maanden van 2007 de omzetgroei in de non-food af. Binnen de detailhandel boekten de internetverkopers de hoogste omzetgroei.

De foodwinkels boekten 3,7 procent meer omzet dan in 2006. Vooral de supermarkten presteerden goed. De speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen realiseerden daarentegen in 2007 nauwelijks omzetgroei. Van iedere uitgegeven euro in de foodwinkels, kwam vorig jaar gemiddeld 85 cent in de kassa’s van de supermarkten terecht.

Ook de omzet van winkels in non-food groeide afgelopen jaar met 3,7 procent. Deze groei is vooral behaald in de eerste tien maanden van het jaar. In de laatste maanden behaalde de non-food nog maar nauwelijks omzetgroei. Binnen de non-food realiseerden de winkels in bovenkleding en consumentenelektronica de hoogste omzetgroei. De omzet van de textielsupermarkten en de drogisterijen bleef nagenoeg gelijk aan die in 2006.

De internetverkopers (inclusief de postorderbedrijven) boekten ook in 2007 een forse omzetgroei. Ten opzichte van 2006 nam hun omzet met tien procent toe. In 2006 bedroeg de omzetgroei al ruim twaalf procent.

In december 2007 was de omzet van de detailhandel 2,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. De winkels in non-foodartikelen boekten net als in november nauwelijks meer omzet dan een jaar eerder. De supermarkten boekten echter wel fors meer omzet. De omzetgroei kwam uit op ruim zes procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!