Cd-winkel op de hoek in het nauw

Het bedrijfsresultaat van kleine zelfstandige cd-winkeliers staat sinds de komst van de cd-brander en stuntende verkopers stevig onder druk. “Dit is al jaren de laagst renderende bedrijfstak van het land”, vertelt Ton Gregory, eigenaar van de winkel Gregory Music & More in Amsterdam. “Die trend zien we de komende jaren niet veranderen, dus moeten we onze winkel sluiten.”

In 2002 had een gemiddelde cd-zaak nog een exploitatieresultaat van vijf procent, in 2006 was dat gedaald naar één procent. Dat wordt vooral veroorzaakt door de dalende marges op cd’s en dvd’s – de verkoopprijs is mede door downloaden en stuntende verkopers gedaald – en in verhouding zijn de inkoopkosten gestegen. Om toch het hoofd boven water te houden, is inmiddels ruim de helft van de winkels in de cd-branche een (franchise)filiaal van ketens als Free Record Shop en Music Store, zo blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Locatus.

Volgens Gregory, die zijn winkel aan de Zeilstraat eind deze maand sluit, wordt ondernemen in Nederland erg onaangenaam gemaakt. “Iedereen heeft zijn mond vol over het stimuleren van ondernemerschap, maar de kleine zelfstandige wordt vergeten”, vindt Gregory. “Hoge parkeertarieven jagen de klanten de winkelstraat uit. Of nog erger: bij mij voor de deur is, zonder overleg met de winkeliers, ’s middags tussen vier en zeven uur een parkeerverbod ingesteld.”

Het aantal cd-winkels is al jaren dalende. Waren er in 1998 nog 1343 verkooppunten, nu staat de teller op zo’n 950 in ons land, aldus brancheorganisatie NVGD. Deze cijfers geven echter een ietwat vertekend beeld, want ook de cd-afdelingen van winkels als V&D en de Bijenkorf zijn meegerekend. Worden die buiten beschouwing gelaten, dan zijn er volgens onderzoeksbureau Locatus nog maar 692 winkels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!