“Werknemers durven zich minder snel ziek te melden als ze een baaldag hebben”, verklaart Loek Dapper, directeur van My Medical Coach het succes. Het internetbedrijf biedt het programma aan waarmee bedrijven het ziekteverzuim aanpakken. “Er gaat een afschrikwekkende werking van uit als mensen niet meer kunnen volstaan met een belletje naar hun leidinggevende.”
Afhankelijk van hun klacht krijgen zieken zes tot zestig vragen. Een werknemer die een beetje handig is met computers is er volgens Dapper niet meer dan twaalf minuten mee bezig. De werknemer krijgt aan het einde van de rit een analyse van zijn klacht en een medisch advies. Dat varieert van ‘neem een paracetamolletje’ tot ‘ga naar een therapeut’. De werkgever kan gedeeltelijk meekijken. Hij krijgt een mail waarin staat wat de klacht is en hoe lang de genezing duurt. Voor alcoholvergiftiging staat bijvoorbeeld één dag. Ook ziet de baas hoe het advies aan de werknemer luidt.
Dat is het mooiste van het systeem, vindt personeelsmanager Robert Boogaard van Impact Retail. “Dat werknemers zich niet meer onterecht ziek melden is meegenomen. Dat ze op hun eerste ziektedag al hulp krijgen bij het oplossen van hun klachten is nog veel beter. Dan zijn ze sneller weer op de been.”
Het aantal bedrijven dat gebruikmaakt van het ziekmeldingsysteem neemt toe. HEMA breidt een proef uit naar het hele concern na te hebben geëxperimenteerd in een aantal vestigingen. Veel schoenenwinkels hebben zich net aangemeld. Inmiddels werken vijftienduizend werknemers met het systeem.
Bedrijfsartsen hebben bedenkingen bij het systeem. “Als werknemers druk voelen zich snel beter te melden, beginnen ze te vroeg”, zegt Willem van Rhenen, bedrijfsarts bij Arboned. ‘Dat levert bedrijven financieel geen voordeel op. Ze hebben niks aan werknemers die zo ziek zijn dat ze de hele dag uit het raam turen.’
Reacties 0