Duurzame producten minder in trek

Het aantal consumenten dat regelmatig duurzame producten aanschaft is met een derde gedaald ten opzichte van 2007. Dat blijkt uit de Duurzaamheid Monitor 2008 van stichting iNSnet. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat ouderen juist meer duurzame artikelen zijn gaan kopen, terwijl jongeren dit minder doen.

Van de duurzame goederen die consumenten wel in huis halen, zitten biologische voeding en schoonmaakmiddelen in de lift. Producten voor duurzame energie zijn het laatste jaar bijna niet aangeschaft. Redenen hiervoor zijn te vinden in het subsidiebeleid van de overheid en een verzadiging die optreedt op de markt voor spaarlampen, dubbel glas en huishoudelijke apparaten met een A-label.

Consumenten schaffen vooral minder duurzame producten aan vanwege de prijs. Ze worden steeds vaker te duur gevonden. Toch zien bijna vier op de tien Nederlanders zichzelf als ‘bewust duurzame consument’.

“Het afnemende belang dat aan duurzame thema’s wordt toegekend kan een gevolg zijn van het minder nadrukkelijk beleven van het onderwerp, maar tegelijk toch ook van media-aandacht die zich na de Al Gore storm weer meer op andere thema’s richt, zoals de economische crisis, die als meer bedreigend wordt ervaren”, stelt Peter van Vliet, voorzitter van stichting iNSnet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!