Consument bezuinigt op kleding en elektronica

Nederlanders stellen weinig te merken van de economische crisis. Voor het komende half jaar rekenen zij er zelfs op evenveel of meer te kunnen besteden. Als toch moet worden bezuinigd dan wordt als eerste beknibbeld op buitenshuis eten of drinken, kleding, woninginrichting, huishoudelijke apparaten en elektronica. Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van managementadviesbureau Booz & Company onder ruim duizend consumenten.

Van de ondervraagden zegt bijna driekwart dat het huidige economische klimaat matig tot slecht is. Zij verwachten dan ook een vermindering van de waarde van het huis (75 procent) en van hun beleggingen en spaargeld (77 procent).

Toch menen drie van de vijf ondervraagden dat de economische situatie geen invloed heeft gehad op de huishouduitgaven en 67 procent verwacht daarin geen verandering in het komende halfjaar. Met de feestdagen zegt dan ook 65 procent van de consumenten evenveel of meer uit te geven dan een jaar geleden.

Als toch moet worden bezuinigd, zegt 45 procent dat te gaan doen op buitenshuis eten of drinken. Verder bezuinigen Nederlanders op kleding (39 procent), woninginrichting, huishoudelijke apparaten en elektronica (38 procent), vrijetijdsbesteding (36 procent), goede doelen en persoonlijke verzorging (beide 30 procent).

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!