Ook supers staan voor zwaar jaar

De economische neergang zou grotendeels aan de supermarktbranche voorbij gaan, was de veronderstelling. Afnemende restaurantbezoekjes zouden tot hogere consumentenuitgaven in de supermarkt leiden. 2009 wordt echter een pittig jaar voor de supers, verwachten deskundigen.

Zo is de tijd van forse omzetgroei voorlopig voorbij. Er wordt nog wel groei gerealiseerd, maar deze zal afvlakken, stellen kenners. Naar verwachting neemt de omzet toe met drie procent, omgerekend één miljard euro. Beduidend lager dan in 2008, maar volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte ‘lang niet slecht’.

De omzetstijging komt grotendeels voor rekening van hogere prijzen. De kosten voor grondstoffen zijn echter weer aan het dalen en de economische neergang in combinatie met het slechte consumentenvertrouwen maakt het voor supermarkten moeilijk te verkopen dat producten duurder worden. "Maar vergeet niet dat de prijzen in Nederlandse supermarkten lager liggen in vergelijking met andere landen'', aldus Rutte.

Prijs staat dit jaar centraal binnen de supermarktbranche en levensmiddelenindustrie, menen experts. De prijzenslag komt dit jaar razendsnel op gang. Verschillende supermarktconcerns komen met forse kortingsacties en prijsverlagingen. C1000 is gestart met een campagne met honderd aanbiedingen van een euro en de Hamsterweken van Albert Heijn staan ook voor de deur met scherpere kortingen dan vorige jaren.

De consument is al veel gevoeliger voor aanbiedingen en acties en is meer geïnteresseerd in seizoensproducten, concludeerde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) al. Ook zullen consumenten hun eetpatroon gaan wijzigen. "Iets vaker een gehaktbal eten dan een biefstukje'' voorspelde CBL-voorzitter Klaas van den Doel. "En vaker de broodtrommel mee in plaats van die dure sandwich.'' Bovendien neemt de populariteit van huismerkartikelen toe.

De grote vraag is echter hoe lang de economische neergang gaat duren en hoe diep die zal zijn, meent Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). "Deze industrie heeft een voordeel: mensen blijven eten. Maar als de crisis lang zal duren dan zullen consumenten nog meer op de centen gaan letten en dan zijn ook de gevolgen voor deze branche aanzienlijk.''

De FNLI-directeur signaleert dat voedingsmiddelenproducenten moeilijker prijsverhogingen kunnen doorberekenen aan supermarkten en andere afnemers. Hij verwacht dat de concurrentiestrijd tussen supermarkten alleen maar groter zal worden doordat zij scherper op prijs zullen inzetten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!