‘Minder mis met supermarktvis’

De grote Nederlandse supermarkten hebben een duurzamer inkoopbeleid voor vis ontwikkeld. Dat stelt Greenpeace dinsdag na eigen onderzoek. Em-TE, Golff en Deen blijven de beste jongetjes van de klas. Coop, Troefmarkt en Aldi scoren het laagst.

Alle supermarkten zijn gestopt met de verkoop van door overbevissing bedreigde zwaardvis, marlijn en wijting. Ook het aanbod van de meest kwetsbare vissoorten is afgenomen: zoals roodbaars en zeewolf.

Aldi, Troefmarkt, Vomar, Dekamarkt en Dirk van den Broek hebben in vergelijking met de vorige ranglijst in april 2008 de grootste verbeteringen in het visinkoopbeleid doorgevoerd.

Verder constateert Greenpeace in de supermarkten de eerste verbeteringen in het tonijn- en kabeljauwassortiment. Steeds meer blikken en filets worden vervangen door tonijn en kabeljauw afkomstig van gezondere bestanden en betere vangsttechnieken. Op andere soorten doen supermarkten nog te weinig. Alleen Dirk van den Broek stopte met de verkoop van de bedreigde paling.

In veel supermarkten liggen nog wildgevangen tropische garnalen. Voor elke kilo van deze garnalen wordt wel tien kilo ander zeeleven bijgevangen, waaronder bedreigde schildpadden en zeepaardjes, aldus Greenpeace.

Albert Heijn en C1000 blijven als enige de kwetsbare en slecht beheerde zeewolf verkopen, Albert Heijn daarnaast ook de overbeviste roodbaars. De milieuorganisatie stelt dat het voor de consument oppassen blijft, omdat goede en foute vis nog door elkaar ligt in de schappen.

Klik hier voor de volledige ranglijst van Greenpeace.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!