Aantal mkb-verkooppunten bakkerijproducten groeit met 8%

Het aantal verkooppunten van brood en banket in het midden- en kleinbedrijf is met meer dan 8% gegroeid. De consolidatie lijkt iets af te vlakken. Het aantal bedrijven dat brood levert aan het mkb daalde met 4%, tegen 7% het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers afkomstig uit het Structuurrapport 2004/2005 met de titel `Professionaliseren` van het NBC. De studie laat de ontwikkelingen in de bakkerijsector van 2002 tot en met 2004 zien. Nederland kende in oktober 2004 2.582 bakkersbedrijven. In 2002 waren dat er 2.727, Sinds 1980 nam het aantal bakkersbedrijven met 48,8% af, het aantal banketbedrijven zelfs met 57,3%. De winkelprijzen voor bakkerijproducten werden gemiddeld met 5,5% verhoogd. De prijs voor zacht witbroodje (+11,4%) en hard witbroodje (+10,1%) steeg relatief het meest in de periode februari 2002 tot en met oktober 2004. Voor een tarwebrood en volkorenbrood moet ongeveer 7,5% extra neergeteld worden, voor een witbrood zelfs 8,1%. De sector bakkerij heeft relatief veel jonge medewerkers in dienst. Ongeveer eenderde is jonger dan 23 jaar, van wie 70% vrouw. Meer dan 40% van de werkgevers heeft tien tot vijftien medewerkers op de loonlijst staan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!