Groene aankopen worden meer uit egoïsme dan altruïsme gedaan, blijkt uit een Amerikaans onderzoek. De Universiteit van Minnesota stelde vast dat marketing van zogenaamde groene producten alleen werkt omdat consumenten gezien willen worden als milieubewust. Dit meldt Nu.nl op haar website.
In werkelijkheid zouden deze ‘groene’ consumenten even gulzig en materialistisch zijn als de normale consument, aldus Cosmetics Business. Een groot deel van de ondervraagden toonden zich tijdens de enquête enthousiast over groene items, maar in werkelijkheid kocht maar negen procent deze producten.
Het onderzoeksteam denkt dat egoïstische neigingen ten grondslag liggen bij de aankoop van een groen cosmeticaproduct. Ook de sociale druk speelt een rol, blijkt uit onderzoek naar het hergebruik van handdoeken in hotels. Wanneer gasten te horen krijgen dat andere hotelgasten hun handdoek vaker gebruiken, hebben zij de neiging dit gedrag te kopiëren.
'Groen' consumeren vooral voor streling ego
Gepubliceerd op 8 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0