Klant geld terug geven via pinpas

Binnen enkele jaren moet geld teruggeven in een winkel ook elektronisch kunnen. Met een zogeheten negatieve pintransactie of 'retourpinnen' wordt het geld direct teruggeboekt op de rekening van de klant. Dat is één van de aanbevelingen die de Gezamenlijke Toonbankinstellingen in ons land vandaag doen om elektronisch betalen verder te laten oprukken ten koste van de dure en onveilige contante betalingen, aldus De Telegraaf.

"Een winkelier moet nu altijd geld in de kassa hebben voor als een klant een artikel komt terugbrengen", zegt Ilya Bruggeman van Detailhandel Nederland. In een rapport dat de Gezamenlijke Toonbankinstellingen vandaag aanbieden aan de Consumentenbond wordt voorgerekend dat contante betalingen de maatschappij jaarlijks honderden miljoenen euro's of meer kosten.

Een ander voorstel om het aantal pintransacties - vorig jaar 1,75 miljard, met een totale waarde van 75 miljard euro - verder te stuwen, is het ontwikkelen van een mobiele pinautomaat. Die moet het pinnen makkelijker maken voor bijvoorbeeld mensen in een rolstoel. Verder wordt gedacht aan het tijdelijk verhogen van de pinlimiet voor mensen die in één keer een grote betaling moeten doen, zoals een keuken. "Maar daar zijn de banken wat huiveriger over", stelt Bruggeman.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!