Prijzenslag tussen Britse modeketens
Gepubliceerd op 10 mei 2005 om 00:00
In Groot-Brittannië woedt een prijzenslag in de kledingbranche. De ‘value retailer’ is daar sterk in opkomst. Ketens als TK Maxx, Primark en Matalan winnen terrein ten koste van M&S winkels, die steeds meer het stempel van ‘degelijk maar saai’ krijgen. TK Maxx specialiseert zich in designerlabels tegen lage prijzen, Primark verkoopt hippe spullen tegen afbraakprijzen en Matalan adverteert met ‘High street quality at half the price’. Gezamenlijk hebben ze achttien procent van de Britse kledingmarkt in handen, maar dat percentage zal zeker groeien, gelet op soortgelijke ontwikkelingen in de Verenigde Staten, waar de value retailers al op 35 procent zitten. Als oorzaken voor deze ‘shopping revolution’ worden genoemd: de steeds betere kwaliteit van de voordelige kleren en het feit dat de klant veel minder snobistisch is geworden als het om kleding gaat. Het hoeft niet per se duur te zijn, als het maar ‘hot’ is, aldus een artikel in Management Today.
Reacties 0