Impulsieve consument koopt het meest

De consument op de winkelvloer proberen te verleiden tot aankopen kan retailers de nodige omzet opleveren. Consumenten die zonder een speciaal doel een winkel binnenstappen, doen namelijk het vaakst toch een aankoop.

Mensen die met een vooropgezet plan diverse winkels bezoeken, kopen juist het minst. Reclame vooraf wekt geen impulsaankopen op. Dat concluderen wetenschappers van de universiteiten van Tilburg, Pennsylvania en Madrid na een langlopend onderzoek naar externe factoren die het koopgedrag beïnvloeden, aldus Z24.nl.

Voor het onderzoek hielden 441 Nederlandse huishoudens twee weken lang een winkeldagboek bij. Ze legden gezamenlijk drieduizend winkelbezoeken af en deden 18 duizend aankopen.

De consument die voor een speciale aanbieding of bepaald product naar een winkel komt, doet gericht inkopen en neemt vrijwel niks extra's mee naar huis. Wordt een winkel bezocht, omdat de verwachting is dat de prijzen daar laag zijn, dan is de kans groter dat een impulsaankoop wordt gedaan.

Televisiereclame, folders in de brievenbus en reclamemails verleiden consumenten niet tot een aankoop. Ze gaan daarna niet speciaal naar de winkel om het aangeprezen product te kopen. Als ze echter in een winkel zijn en daar nogmaals de aanbieding zien waarvoor ze ook al reclame hadden gekregen, zijn ze wel eerder geneigd die spullen kopen.

Het onderzoek vindt momenteel ook plaats in andere zes landen. De eerste resultaten uit China en Brazilië komen volgens de wetenschappers al binnen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!