De Deense retailgigant JYSK heeft haar zinnen gezet op uitbreiding in Canada. De retailer wil voor 2014 zestig winkels in het land openen. JYSK biedt een soortgelijk concept als IKEA en wordt daarom ook wel als concurrent gezien. Verwacht wordt dat veel klanten van IKEA op JYSK over zullen stappen, omdat het goedkopere producten verkoopt.
Met veertig ketens in het hele land heeft JYSK nog maar weinig naamsbekendheid in Canada opgedaan. Daar wil de retailer nu verandering in brengen. “Wij bieden kwaliteit voor weinig geld,” aldus Lynne Williams, directeur advertising van JYSK. “Dat beeld moeten ook onder de klanten gaan heersen.” Zo is een boekenkast bij JYSK veertig procent goedkoper dan de soortgelijke boekenkast ‘Billy Shelf’ van IKEA.
Toch verwacht marketing professor Robert Soroka dat er in Canada genoeg ruimte en vraag is voor beide retailers. "JYSK en IKEA voeren geen harde concurrentiestrijd, ze zijn beiden gewoon goedkope alternatieven. De ketens liggen geografisch ver genoeg van elkaar vandaan. Bovendien is deze specifieke markt met name in de steden van Canada nog lang niet verzadigd.”
IKEA-concurrent richt pijlen op Canada
Gepubliceerd op 15 februari 2011 om 00:00
Reacties 0