Nederland telt eind dit jaar 37.500 op consumenten gerichte webwinkels. Dat verwacht brancheorganiatie Thuiswinkel.org. De verwachtingen zijn onder meer gebaseerd op cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK), waaruit blijkt dat er begin dit jaar 20.200 bedrijven in de categorie ‘detailhandel via postorder en internet’ bestonden.
Volgens de organisatie ligt het aantal echter hoger, omdat onder meer webwinkels die bij fysieke retailers horen, reisorganisaties en dienstverleners niet in de genoemde categorie zijn opgenomen. Bij de schatting zijn ook cijfers van iDeal-beheerder Currence meegenomen. “Met meer dan veertigduizend iDeal-aansluitingen is onze raming nog aan de voorzichtige kant”, stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.
De organisatie voorspelde ruim tweeënhalf jaar geleden al een zogenoemde shake out onder webwinkels. “Je ziet in sommige sectoren dat de markt in no time overspoeld raakt. Zodra het tij dan tegenzit, verliezen de ondoordachte, te snel opgezette initiatieven de strijd en moeten de webwinkeliers de deuren sluiten. Dat is prettig voor consumenten, want solide, doordachte concepten bieden sowieso meer toegevoegde waarde.” Vooralsnog blijft de e-commerce echter groeien.
'Eind dit jaar 37.500 webwinkels'
Gepubliceerd op 25 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0