Tweejaarlijkse modeuitverkoop België weer van start
Gepubliceerd op 3 januari 2012 om 00:00
Kledingwinkels verkopen sommige items met zo’n hoge korting dat ze er verlies op maken. Dergelijke kortingen, oplopend tot zeventig procent, zijn de rest van het jaar verboden. In de vier weken voorafgaand aan de solden, de zogeheten sperperiode, mag er geen reclame gemaakt worden voor prijsverlagingen. Korting geven is wel toegestaan. Wanneer een winkel de regels niet navolgt wordt een boete geriskeerd die kan oplopen tot duizend euro per product.
België heeft deze regels ingevoerd om kleine winkeliers te beschermen tegen concurrentie van grote internationale winkelketens. Als kortingen het hele jaar zijn toegestaan, kunnen kleine zelfstandigen niet op tegen de grote ketens, stelt Lux Ardies, woordvoerder van ondernemersorganisatie Unizo.
De regeling vindt niet overal steun omdat het in strijd zou zijn met de vrije handel. België is het laatste Europese land dat de regels omtrent uitverkoopperiodes nog handhaaft.
Reacties 0