India opent markt voor single brand retailers
Gepubliceerd op 12 januari 2012 om 00:00
De beslissing van de Indiase regering betekent dat grote concerns als IKEA, Nika, Adidas en Starbucks voet aan de grond krijgen in een markt waar jaarlijks 400 miljard dollar in omgaat. “Dit is een welkome stap die de economische stemming in het land enorm kan verbeteren. We hopen dat de afschaffing van deze maatregel de weg vrijmaakt voor een verdere liberalisering van de detailhandel”, aldus Rajan Bharti Mittal, directeur van Bharti Enterprises, de Indiase partner van Walmart.
Woonwarenketen IKEA reageerde verheugd op de nieuwe regels. “De snelgroeiende Indiase middenklasse heeft een enorme behoefte aan goede goedkope meubels”, aldus Mikael Ohlsson, de topman van IKEA in de Britse pers.
Analisten zijn kritisch. De regering besloot al in november de Indiase winkelmarkt voor een groot deel vrij te geven, maar kwam daarop terug na felle kritiek van de regerende Congrespartij. De nieuwe regels gelden bovendien niet voor bedrijven die meer dan één merk voeren, zoals supermarktketens Walmart en Carrefour. Zij hebben nog wel een Indiase partner nodig. “Mensen denken dat ook voor de grote supermarkten de markt snel opengegooid zal worden. Als je ziet hoe de politiek in november op de plannen reageerde, zal dat echt niet snel gebeuren”, stelt Sameer Narang, analist bij HDFC Securities.
Reacties 0