Franchise presteert beter dan sector

Franchise doet het goed in tijden van crisis. Franchiseformules in food en horeca presteren al twee jaar lang beter dan de sector. Dit blijkt uit het rapport ‘Franchise is crisisbestendig’ van het ING Economische Bureau.

Ook franchisenemers voelen echter druk in tijden van crisis meent ING. De resultaten staan onder druk door een laag bestedingspatroon en een gebrek aan consumentenvertrouwen. Franchisegevers zeggen tevens moeite te hebben met het vinden van geschikte ondernemers. Naast de economische druk, richten franchisegevers zich op hoe ze on- en offline binnen de formule het beste kunnen combineren zonder franchisenemers te benadelen.

In vijftien jaar tijd heeft het aantal franchiseformules in Nederland zich meer dan verdubbeld. Zowel het aantal vestigingen als het aantal werknemers verdubbelde, de omzet is verdrievoudigd. Franchise heeft een aandeel van vijf procent in het bruto binnenlands product met 31 miljard euro. Van de franchiseformules in ons land is 85 procent van Nederlandse bodem.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!