Vragen stellen verandert mening consument
Gepubliceerd op 18 juli 2005 om 00:00
Onderzoek naar wat consumenten graag consumeren of waarnaar hun voorkeuren uitgaan, gebeurt vaak op basis van het stellen van vragen. De Britse psycholoog Tim Wilson legt in het boek `Strangers to ourselves` uit dat het stellen van vragen op zichzelf de mening van een consument over een bepaald product kan veranderen.Volgens Wilson is de techniek van vragen stellen vooral onbetrouwbaar wanneer de vraag een beroep doet op zelfkennis. Denk daarbij aan vragen als: waarom vindt u dat?, en wat gaat u in de toekomst doen? Een alternatief voor vragen stellen kan zijn het observeren van het gedrag van de consument. In plaats van een consument te vragen: gaat u dit product kopen?, kan de consument bijvoorbeeld drie euro worden gegeven met de opdracht om een van drie producten te kopen. Een andere mogelijkheid is om in interviews wat minder vragen te stellen en meer ruimte te laten voor spontaniteit. De slotsom is dat consumenten intuitief zijn, en dat marketeers in plaats van op marketingmodellen ook meer zouden moeten bouwen op hun intuitie.
Reacties 0