Modediscountfomule Primark wil graag online verkopen, maar acht het met zijn huidige businessmodel onmogelijk om daar winst op te maken. “We zouden dom zijn als we niet naar de mogelijkheden voor een webwinkel kijken”, zegt supplychain director Martin White. “Maar daarvoor moeten we het hele businessmodel op de schop gooien.”
De keten wil in de toekomst wel online verkopen, maar zegt daarvoor geen specifieke datum in gedachten te hebben. “Op dit moment zouden we simpelweg heel veel geld verliezen”, stelt White. De low-budget keten zegt het op dit moment prima te redden zonder webwinkel, maar moet er in de toekomst wel aan gaan geloven. “We staan onder druk van consumenten die ons constant vragen waarom we niet online aanwezig zijn. Ze vergelijken Primark met Asos, die wel online verkoopt. Maar de winst die Asos op een product maakt is bijna twee keer zoveel als de winst van Primark.”
White denkt dat Primark zal lijden onder de hoge distributie- en retourkosten, zeker als de schaalgrootte aan het begin nog betrekkelijk klein is. White hoopt dat logistieke partners de keten daarom een handje willen helpen. “We hebben bedrijven gevraagd om nieuwe methodes te ontwikkelen voor het brengen van producten naar de markt. Het gaat ons lukken, maar daarvoor hebben we wel hulp nodig vanuit de industrie.”
Primark beraadt zich op online verkoop
Gepubliceerd op 12 februari 2013 om 00:00
Reacties 0