Halfords installeert pashokjes en -poppen in de Britse winkels voor de verkoop van fietsmerkkleding. Daarmee richt de keten zich op een groter deel van de groeiende fietsenmarkt in het Verenigd Koninkrijk. Die markt groeit grofweg vijf procent per jaar, terwijl Brits succes op de Olympische Spelen en in de Tour de France tevens voor extra omzet hebben gezorgd.
Halfords is de grootste fietsenretailer van het Verenigd Koninkrijk, maar vreest tegelijkertijd de opkomst van gespecialiseerde concurrenten als Wiggle. Met de nieuwe strategie wil de winkelketen een groter marktaandeel binnen de fietsonderdelen, -accessoires en -kleding veroveren.
Zo zullen in totaal 15.000 lijnen van 180 merken vanaf deze zomer online te koop zijn. Ook zullen merken als Adidas dan beschikbaar komen in de fysieke winkels. Halfords biedt daar nu nog alleen een kleine hoeveelheid van het eigen merk. Uiteindelijk wil de retailer een one-stop-shop worden voor alle fietsers.
De Nederlandse tak van Halfords is sinds 1988 onderdeel van Macintosh Retail Group en ondervindt juist de nadelige gevolgen van een krimpende fietsenmarkt. Het retailconcern heeft de circa 160 winkels in Nederland en België al bijna twee jaar te koop staan.
Reacties 0