EtailTrends 3: Affiliate marketing en online klantenbinding

In het derde nummer van EtailTrends het dossier Performance Marketing, met een inzicht over de werkwijze, kritische kanttekeningen en valkuilen van affiliate marketing. Aan deze marketingvorm wordt jaarlijks ongeveer 131 miljoen euro uitgegeven, weet Toine van der Heijden. Niet onlogisch: zo performen affiliates bijna twee keer beter dan advertenties. Een euro budget voor affiliate marketing levert elf euro omzet op.

Bij Vente-Exclusive.com is de jacht op een miljoen extra leden geopend, blijkt uit het meinummer van EtailTrends. Door de klant centraal te stellen moet het klantenaantal van twee naar drie miljoen groeien. "Qua marketing kan ik niets zo goed doen als zorgen dat al die twee miljoen leden positief over ons praten", zegt chief marketing officer Lot Keijzer.

Ook is er aandacht voor het online concept HelloFresh. Consumenten kunnen op abonnementsbasis gezonde maaltijden bezorgd krijgen, 'die in dertig minuten te bereiden zijn'. De boodschappendienst wil in 2015 een procent van de Nederlandse huishoudens bedienen. "Wij willen de supermarkt overbodig maken", zegt ceo Maartje Frederiks.

In het nieuwste nummer van EtailTrends komt ook crossborder e-commerce aan bod. "Voor webshops die in Nederland hun plafond hebben bereikt, ligt in het buitenland nog een hele markt open", schrijft Marcel te Lindert. Levering vanuit een bestaand voorraadpunt in Nederland vergt bijvoorbeeld weinig investeringen. De retailer moet alleen wel rekening houden met buitenlandse voorkeuren en regels.

Verder ontwikkelt de webshop van Miss Etam zich voorspoedig. De in 2011 gelanceerde webshop overtrof alle verwachtingen en mag een succestory worden genoemd, zegt e-commerce manager Eva Koppers. "In het begin moest ik nog flink lobbyen om e-commerce in de hoofden te krijgen", stelt zij. Nu komen collega's naar haar toe met ideeën voor de webwinkel.

Geïnspireerd op Jeff Jarvis’ boek ‘What would Google do?’ gaat ceo Daniël Ropers van bol.com in op dilemma’s uit de dagelijkse retailpraktijk. “We zijn geen agressieve rule breaker, maar bol.com is wel non-conformistisch."Toch heeft de wet voor de etailer wel altijd voorrang. Pas na moraliteit komen de zakelijke kansen, zegt Ropers in EtailTrends.

Ook in EtailTrends 3:
- Een portret van digitale detaillist Herman Oudshoorn, actief in de juweliersbranche
- De vaste rubrieken Upgrade en Newsfeed
- Column: Jurriën Kerstholt van De Nieuwe Zaak

Etailtrends 3 verschijnt samen met RetailTrends op vrijdag 17 mei. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!