Meer adverteerders richten zich op homoseksuele consument
Gepubliceerd op 1 augustus 2005 om 00:00
In de VS krijgt de doelgroep van homoseksuele, lesbische, biseksuele en transseksuele consumenten steeds meer gerichte aandacht van adverteerders. De groep wordt er geassocieerd met de kleur lavendel-lila en in veel reclame-uitingen komt deze kleur dan ook voor. Inmiddels richt ruim 36% van de Fortune 100 bedrijven zich expliciet op deze financieel interessante doelgroep. In 2004 gaven zij 214 miljoen dollar uit aan reclame in gay online en printed media. Alcoholische dranken, mode, media en reizen behoren tot de reclamecategorieen die vanouds met homo`s en lesbo`s worden geassocieerd. Ook adverteerders van personenauto`s en financiele dienstverlening ontdekken nu de doelgroep. Bekende adverteerders die zich op homoseksuelen richten zijn Gillette, een aantal merken van Procter & Gamble, Nivea, Colgate-Palmolive en Estee Lauder. Nieuwkomers onder de in homo`s geinteresseerde adverteerders zijn Pepsi-Cola, Hertz, Kraft Foods, Eastman Kodak, Bayer, Wrigley, Delta Airlines, Casio, Panasonic en L`Oreal. Ook autofabrikanten als Land Rover, Volvo en Jaguar ontdekken de lila doelgroep. Ford, General Motors, DaimlerChrysler, Mitsubishi, Volkswagen en Toyota gingen hen voor.
Reacties 0