De snelgroeiende Canadese yogaformule Lululemon heeft een aantal weken geleden een showroom in Amsterdam geopend. De Amsterdamse vestiging is de eerste van de formule op het Europese vasteland. Eerder al opende de formule in Groot-Brittannië een showroom. Daarnaast zijn er plannen voor meer vestigingen in Europa; binnenkort staan openingen van showrooms in het Duitse München en Berlijn op de rol.
De Amsterdamse showroom is te vinden in het centrum aan de Lindengracht en kenmerkt zich onder meer door beperkte openingstijden (donderdag, vrijdag, zaterdag). De showroom is volgens de formule vooral bedoeld om de Nederlandse consument kennis te laten maken met het merk. Het aanbod Lululemon-producten is vooralsnog beperkt en klanten hebben de mogelijkheid om elke zaterdag mee te doen aan een gratis yogales, waarvoor de schappen aan de kant worden geduwd. Meer showroom-vestigingen en ook ‘echte’ winkels in ons land sluit de formule zeker niet uit.
In de VS, Lululemons grootste markt, behoort de keten tot de snelstgroeiende retailketens, zo maakten analisten van Kantar Retail een aantal dagen geleden bekend. In de Hot 100 Retailers van Stores.org, die Kantar jaarlijks samenstelt, is te zien dat Lululemon een vierde plek inneemt. De retailketen zag zijn omzet in de VS in 2012 groeien met bijna 58 procent. Daarnaast opende Lululemon hier 125 winkels, een toename van het winkelbestand van maar liefst 25 procent.
Om die groei bij te houden, gaat Lululemon vanaf 2016 de boer op met een formule louter voor mannen, zo was recent in Amerikaanse en Canadese mediaberichtgeving te lezen. “Met deze stap willen we ons groeitempo versnellen en mannen meer bieden dan we nu doen”, aldus vertrekkend ceo Christine Day. Momenteel beslaat het aandeel herenkleding binnen een gemiddelde Lululmon-winkel zo’n tien procent. Day laat weten dat de omzetgroei betreffende mannenkleding harder groeit dan de overige collectie. Exacte cijfers wilde ze niet geven.
Lululemon startte in 1998 met een eerste vestiging in Vancouver, Canada. In de jaren erna breidde de formule uit naar de huidige ruim 250 vestigingen. Zo'n tweehonderd ervan zijn te vinden in Canada; de VS en Australië hebben enkele tientallen winkels. In Europa en Azië (Singapore en Hongkong) zijn vooralsnog louter enkele showrooms te vinden.
Eerder gepubliceerd: 'Lululemon heeft de retail omgedraaid' en Verovert Lululemon ook Nederland?
Nederland maakt kennis met Lululemon
Gepubliceerd op 21 augustus 2013 om 00:00
Reacties 0