Consumenten laten zich in supermarkt minder leiden door impulsen
Gepubliceerd op 10 augustus 2005 om 00:00
Het boodschappenlijstje rukt weer op in de Nederlandse supermarkten. Vooral klanten van discounters als Aldi en Lidl maken veel gebruik van een lijstje. Ze winkelen zeer rationeel en pragmatisch en lezen vaker en beter de folders. Klanten van Albert Heijn laten zich meer door impuls leiden. Dat blijkt uit het onderzoek Shopper Insights van IRI Nederland. De onderzoeksuitkomsten zijn interessant voor het segment suikerwaren, die traditioneel vaak impulsief worden gekocht. Het blijkt dat consumenten vaak thuis al bepalen of zij kauwgom en minss/keelpastilles kopen. Bij drop, suikerwerk, koekjes en biscuits wordt de keuze pas voor het schap in de supermarkt gemaakt. Het merk speelt bij deze producten een gering rol in de aankoopbeslissing. `In totaal weet de consument van 75% van de aankopen al vooraf dat ze deze in de supermarkt gaat aanschaffen. Voor de rest laat ze zich beinvloeden in de winkel, via impuls of een heel aantrekkelijke of massale presentatie`, stelt business Insight consultant Theo de Vries. Als de gemiddelde consument thuis al weet wat hij gaat aanschaffen, dan is het voor producenten zaak hun marketing hierop af te stemmen. De consument moet thuis al een merk in zijn hoofd hebben. Dit kan via herziening of uitbreiding van het folderbeleid worden gerealiseerd.
Reacties 0