Consumentenvertrouwen hoge inkomens en jongeren het hoogst

Het CBS meet sinds 1986 elke maand het vertrouwen van consumenten in de Nederlandse economie. Er waren in de afgelopen twintig jaar gemiddeld iets meer pessimisten dan optimisten onder de consumenten. In het oordeel over het economisch klimaat overstemden de pessimisten de optimisten. Wat de eigen financiën betreft, waren er juist meer optimisten dan pessimisten. Ook over het doen van grote aankopen waren de optimisten de laatste twintig jaar gemiddeld in de meerderheid. Het vertrouwen van consumenten hangt sterk af van inkomen, leeftijd en geslacht. Zo kwam het vertrouwen van consumenten in de hoogste 20-procentinkomensgroep in het tweede kwartaal van 2005 uit op -3. Dit was gemiddeld over alle consumenten -21. Ook jongeren van 18 tot en met 24 jaar en mannen waren minder negatief dan gemiddeld over de economie. Negatiever dan gemiddeld was het vertrouwen in de economie van de laagste 20-procentinkomensgroep, ouderen boven de 65 jaar en vrouwen. Het vertrouwen van de laagste 20-procentinkomensgroep was -32.Mannen hadden in het tweede kwartaal van 2005 aanzienlijk meer vertrouwen in de economie dan vrouwen, jongeren meer dan ouderen en hoge inkomens meer dan lage inkomens. Dit beeld is ook in eerdere kwartalen zichtbaar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!