Gedeelde winkelruimten in opmars
Gepubliceerd op 6 januari 2014 om 00:00
In de Amsterdamse modewinkel SPRMRKT van vijfhonderd vierkante meter zit sinds kort een pop-upstore van schoenenretailer Palladium. Twee kunstenaars werken er in een andere pop-upstore aan hun T-shirtproject Yesno. Bovendien vestigde er zich drie maanden geleden een barbershop. “Alles kan hier”, zegt eigenaar Nelleke Strijkers. “Ik heb de ruimte en het is voor iedereen goed. Voor de meeste merken is het te duur een eigen winkel te huren.” Daarnaast komt er binnenkort horeca in de modewinkel.
Conceptstore Hutspot deelt de winkelruimte al vanaf sinds zijn start. “Het mes snijdt aan twee kanten. Een deel van je vaste lasten zijn gedekt. En je krijgt mensen je winkel binnen die anders niet zouden komen”, zegt Pieter Jongens, mede-eigenaar van Hutspot. Hutspot heeft twee vestigingen in Amsterdam. In de ene winkel huren café-uitbaters en een barbershop een deel van de winkelruimte. In het andere filiaal zit een lasergrafeerbedrijf.
Sinds enkele maanden runt verkoopplatform BOQZ in Eindhoven een pand vol mini-winkels. De retailers huren een box, waarin zijn producten worden aangeboden. BOQZ zorgt voor de verkoop. Aan het einde van de maand gaat de omzet naar de betreffende winkelier.
Initiatiefnemer Maurice Steenbergen zint op uitbreiding naar grote winkelsteden. “Maar alleen op A-locaties. Dat is de kracht van dit concept: BOQZ creëert omzet voor retailers, voor wie een toplocatie normaalgesproken onbetaalbaar is.”
Eerder:
Hutspot opent tweede Amsterdamse winkel
Winkelconcept BOQZ opent deuren
Reacties 0