Zeeman gaat zijn XL-formule dit jaar uitrollen naar tien locaties in Nederland. Dat zegt marketing- en communicatiemanager Jacques van der Bom tegen PropertyNL. De discounter heeft op dit moment een XL-winkel in Maastricht en Alphen aan den Rijn.
Een regulier filiaal van de keten telt minimaal driehonderd vierkante meter. Bij een XL-vestiging is dat ten minste het dubbele. “Die ruimte is nodig om de producten die normaal in stabakken liggen, in hangrekken beter te kunnen presenteren. Dat vergt vierkante meters”, aldus Van der Bom.
De XL-winkels voeren hetzelfde assortiment als reguliere filialen, aangevuld met snel wisselende verrassingsproducten. "De belangrijkste doelstelling van onze XL-formule is om de producten rijker te presenteren", zegt Van der Bom. De discounter wil naast lage prijzen ook de kwaliteit van de artikelen benadrukken. Bovendien trekt Zeeman lering uit de formule. "Als we zien dat iets goed werkt in onze XL-winkel, vertalen we dat naar een reguliere vestiging", aldus Van der Bom.
In België is Zeeman met zes vestigingen verder met de uitrol van het XL-concept. Dat komt doordat de keten daar eerder geschikte locaties vond. In Nederland is het volgens de retailer lastiger om tegen acceptabele huurprijzen grotere oppervlakten te huren. Doel is dit jaar in totaal twintig XL’s openen op de markten waar de discounter actief is. Zeeman heeft winkels in Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg en Nederland.
Eerder:
Zeeman vergroot focus op non-textiel
E. C. A. M Brokken- Hennen 10 okt, 18:41
Tine Kamps 30 okt, 16:14