Retail & Opleiding: Douglas

Voor het zesde jaar op rij is het overzicht Retail & Opleiding gepubliceerd in het februarinummer van RetailTrends. RetailNews licht er enkele retailers uit. Vandaag het woord aan Dina van den Berg, trainer aan de Douglas Academy.

Welke opleidingen biedt Douglas aan?
"Onze tweeduizend medewerkers volgen trainingen op verschillende gebieden binnen de cosmetica: huidverzorging voor heren en dames, parfums, visagie, zon-, haar- en lichaamsverzorging. De trainingen horen bij een loopbaan bij Douglas. Elke medewerker volgt dus een training die bij haar functie past."

"Binnen de functies zijn specialisaties mogelijk. Een junior beauty advisor kan dus doorgroeien naar een senior beauty advisor. Met de store manager kijken medewerkers naar de doorgroeimogelijkheden, waar hun interesses en ervaring liggen en welke trainingen daarbij aansluiten. Onze medewerkers ontvangen per mail een bevestiging voor de trainingen. In ons systeem wordt bijgehouden wie welke training al gevolgd heeft. Daarnaast verzorgt Douglas trainingen op het gebied van verkoop en service."

"We hebben een erg uitgebreid assortiment, dus het is belangrijk dat onze medewerkers de filosofie, ingrediënten en de werking daarvan van onze producten kennen. Op die manier kunnen ze de klant de voordelen van een product uitleggen en het beste adviseren bij de aankoop."

Hoe wordt het personeel van Douglas getraind?
"Douglas houdt de trainingen erg interactief. We werken zoveel mogelijk met voorbeelden uit de praktijk en laten de medewerkers veel zelf ervaren. Ze gaan zelf aan de slag met bijvoorbeeld make-up en leren daarbij hoe ze de producten moeten aanbrengen. Hiervoor nemen onze medewerkers een model mee. Daardoor hoeven ze niet op elkaar te oefenen en kan iedereen ervaren hoe bepaalde producten werken. Dit is het beste voor de dagelijkse praktijk. Als je zelf bijvoorbeeld een foundation geprobeerd hebt, kan je het beste overbrengen naar de klant wat daarvan de voordelen zijn en hoe zij het kan aanbrengen."

"De trainingen vinden plaats in de Douglas Academy, die in Utrecht gevestigd is. We beschikken hier over drie trainingszalen en een visagieruimte. We werken nog niet met e-learning. Na afloop van de training delen de cursisten met hun collega’s op de winkelvloer wat zij geleerd hebben."

Wat is de toegevoegde waarde van het opleidingsprogramma?
"Onze medewerkers gaan werken op de Douglas-manier, met onze normen en waarden. Ze leren heel klant- en servicegericht denken en inspelen op de laatste trends en ontwikkelingen binnen de cosmeticabranche. Bovendien ontstaat er een eenheid in de manier waarop klanten benaderd en geholpen worden, ongeacht in welke Douglas-store zij shoppen."

RetailTrends 2 bevat het thema Retail & Personeel. Naast een overzicht van alle mbo- en hbo-opleidingen voor winkelpersoneel en het interne opleidings- en traningsaanbod van retailers schenkt dit dossier onder meer aandacht aan de strategische waarde van goed personeel. Het februarinummer van RetailTrends verschijnt eind deze week. Klik hier voor een jaarabonnement.

Lees ook:
Retail & Opleiding: PLUS Retail

Reacties 2


Cor Kruijt 9 nov, 19:16

Moeten de leerlingen zelf de opleidingen betalen>


Maan Metz 23 aug, 00:11

Hoort daar het afsnauwen en kleinere van het gewone personeel ook bij? Want dan wordt ze een prima manager!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!