Winkels verkopen branchevreemde producten

In de Nederlandse winkels is branchevervaging aan de orde van de dag. Steeds meer winkels bieden producten aan die niets met de oorspronkelijke bedrijfsactiviteiten te maken hebben. Zo maakte de HEMA onlangs bekend elektriciteit te gaan verkopen, terwijl bij Ikea nu al kant-en-klaarmaaltijden beschikbaar zijn. Jurgen Schreiber, directeur van de Europese tak van A.S. Watson, erkent dat de branchevervaging de laatste jaren sterker is geworden, maar ziet hier geen gevaar in. A.S. Watson is in Nederland eigenaar van onder meer Kruidvat, Ici Paris en Trekpleister. Investeringen in andere producten is volgens Schreiber nodig, aangezien bijvoorbeeld de groei van gezondheids- en schoonheidsproducten bij Kruidvat onvoldoende is om op te kunnen blijven voortbestaan.Koen Hazewinkel, docent strategie en branding aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, verklaart de branchevervaging uit de economische malaise. Bedrijven zouden er alles aan doen om de winsten voor de aandeelhouders te verhogen. Consumenten raken gewend aan branchevreemde producten in de winkels. Zo vindt inmiddels 5% van de consumenten het normaal dat elektronica in de supermarkt te koop is. Drie jaar geleden was dat nog 0%.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!