De Nederlandse detailhandelsomzet is in februari met 0,1 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De prijzen lagen 0,3 procent lager, terwijl het volume 0,4 procent groter was. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
Winkels uit de non-foodbranche boekten 0,7 procent meer omzet dan in februari 2013. Het volume lag 1,3 procent hoger, de prijzen daalden gemiddeld een half procent. De winkels in consumentenelektronica en doe-het-zelfbranche zagen hun omzet sterk groeien met respectievelijk negen en vijf procent. Voor de winkels in consumentenelektronica was dit de eerste omzetstijging sinds september 2012 en voor de doe-het-zelfwinkels sinds januari 2012.
Ook de textielsupermarkten wisten meer om te zetten dan een jaar geleden. De omzet van de winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkleding, woninginrichting en drogisterijen liep daarentegen terug.
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden 0,6 procent meer omzet. Het volume was vrijwel even groot als een jaar eerder, de prijzen lagen 0,7 procent hoger. Zowel supermarkten als speciaalzaken kenden een marginale omzetstijging. Postorderbedrijven en internetwinkels noteerden een omzettoename van 5,9 procent.
Detailhandelsomzet blijft vrijwel gelijk
Gepubliceerd op 15 april 2014 om 00:00
Reacties 0