‘Marktplaats.nl is een proeftuin voor eBay’

EBay heeft Marktplaats.nl sinds de overname tien jaar geleden met rust gelaten. Dat zegt general manager Olivier van Duijn van Benelux eBay in het zomernummer van RetailTrends. “EBay blijft van ons af. Het geeft geen sturing, maar wel steun.”

De overname van Marktplaats.nl was de eerste stap die eBay zette in de markt van zoekertjessites. Inmiddels is de Amerikaanse etailer actief in 27 landen. In verschillende landen heeft eBay start-ups ontwikkeld die een leidende positie innemen in hun markt, zegt Van Duijn. Dat Marktplaats al vijftien jaar bestaat, is volgens hem uniek voor een internetmerk. “De Nederlandse operatie is een proeftuin voor eBay internationaal.”

Waar Marktplaats.nl vroeger een volger was in technologie, haakt het door de hoge snelheid van de ontwikkelingen op dat gebied nu eerder aan. Daarbij wijst Van Duijn naar de opkomst van mobiel internet. “Als je als retailer daarin de afgelopen drie, vier jaar niets hebt gedaan, sta je nu op een onoverbrugbare achterstand.”

Marktplaats zit ook middenin de ontwikkeling van wearables en interactieve televisie. Elke nieuwe communicatietechnologie versnelt namelijk de handel, stelt hij. “Door erbovenop te zitten, krijgen we meer gebruikers en meer omzet.”

Mensen die mobiele technologie gebruiken, plaatsen bijvoorbeeld een kwart meer advertenties. Dat komt volgens de general manager doordat voortdurend de drempel verlaagd wordt om artikelen op Marktplaats te adverteren. “Alles mobiel, zonder gedoe. Dat is een booster voor Marktplaats.nl.”

Van Duijn gaat in het zomernummer van RetailTrends verder in op de samenwerking met eBay, het verdienmodel van de zoekjessite en de kansen van de deeleconomie. RetailTrends verschijnt deze week met EtailTrends 4. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends en EtailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends