In het thema Tools & Tech in EtailTrends 4 worden technologische mogelijkheden belicht die retailers helpen om klanten te lokken. RetailNews besteedt deze week aandacht aan vijf handige tools en technologische snufjes. Vandaag: shoppable social media.
De mogelijkheden van social media om de merkbeleving te vergroten en verkopen te stuwen, zijn eindeloos. Zo besloot de Russische tak van IKEA onlangs om zijn catalogus op Instagram te plaatsen. Shoppers vinden hier naast foto’s onder meer videodemonstraties en productinformatie. IKEA beïnvloedt hiermee shoppers door nieuwe producten te tonen die ze kunnen aanschaffen, zegt ceo Lawrence Herman van marketingbureau BlueLink Marketing, tegen Mobilecommercedaily.com. “Instagram fungeert als een hefboom voor social engagement om de verkoop te stimuleren.”
Een shopper die vervolgens een product wil kopen, kan dat niet direct doen via Instagram. Vogue zet op dat vlak al een volgende stap. Via een affiliatepartner maakt het magazine zijn Instagram-account shoppable. Een gebruiker die een foto op het social media-kanaal ‘liket’, ontvangt automatisch een e-mail met een link naar het betreffende product.
Waar Amazon shoppers via #AmazonCart via Twitter laat shoppen, duiken intussen hardnekkige geruchten op dat Twitter een directe koopfunctie in tweets wil integreren. De Amerikaanse technieuwssite ontdekte tweets van shopping app Fancy, met de knop ‘Buy now’. De knop bevatte geen werkende link, maar zou eerder direct naar een afrekenpagina binnen het social media-kanaal hebben geleid.
Consumenten gefrustreerd zijn omdat ze niet direct kunnen winkelen op kanalen als Pinterest of Instagram, zegt oprichter Deena Varshavskaya van social shoppingsite Wanelo. Gebruikers van Wanelo volgen in plaats van mensen merken en producten, die andere gebruikers uploaden. “Consumenten zijn klaar voor een ervaring die volledig draait om shoppen”, aldus Varshavskaya.
Fashionretailer Nordstrom maakt in zijn winkels gebruik van de social shoppingsite. Consumenten hebben inmiddels meer dan tweehonderdduizend producten geüpload bij de keten. De honderd populairste producten van het account worden op schermen in de winkels getoond en kunnen ter plekke worden gekocht. Dat is ook nog eens handig voor het voorraadbeheer. “We maken een keer per week een momentopname van wat trending is en passen onze voorraden daarop aan”, aldus social media director Bryan Galipeau tegen WWD.
EtailTrends 4 zoomt met thema Tools & Tech dieper in op de manier waarop technologie wordt ingezet in de strijd om de consument. Zo komen onder meer geautomatiseerde prijsmonitoring, consumententracking en gepersonaliseerde aanbiedingen aan bod. EtailTrends 4 verschijnt eind deze week met het zomernummer van RetailTrends. Klik hier voor een jaarabonnement.
Reacties 0