Lululemon beschermt ontwerpen met patenten

Lululemon neemt patenten op zijn eigen ontwerpen en klaagt retailers aan die deze ontwerpen overnemen. Inmiddels telt de yogaformule, dat voornamelijk sportkleding maakt, 31 patenten op verschillende ontwerpen en details van ontwerpen.

Het komt in de mode-industrie nauwelijks voor dat retailers patent nemen op een bepaald ontwerp. Het type kleding van Lululemon wordt steeds populairder, waardoor het label de concurrentie via patenten de wind uit de zeilen wil nemen, schrijft NU.nl. Lululemon sleepte concurrenten Calvin Klein en G-III Apparel al in 2012 met succes voor de rechter, omdat ze een ontwerp gekopieerd zouden hebben.

Een zaak tegen modelabel Hanesbrand werd echter verloren, waarna datzelfde label een zaak tegen Lululemon aanspande omdat het toewijzen van een patent onaanvaardbaar zou zijn. De Canadese retailer zou patenten krijgen op (delen van) ontwerpen die algemeen gebruikt worden in de mode-industrie. Daarnaast zijn de ontwerptekeningen van Lululemon vaag, zo stelt Hanesbrand, en ‘kan men er alle kanten mee op gaan’. De kwestie tussen beide bedrijven is inmiddels bijgelegd. Het is niet bekend of er een schadevergoeding is betaald.

Lululemon kwam eerder dit jaar in opspraak omdat klanten die zijn kleding doorverkochten via online marktplaatsen, werden geweerd uit zijn webwinkel. Dat standpunt was naar eigen zeggen gebaseerd op klachten van andere klanten dat producten die snel uitverkocht raken vervolgens tegen een hogere prijs doorverkocht worden. De blokkering werd dezelfde maand nog opgeheven, omdat de retailer 'realiseerde dat ze te ver waren gegaan'.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends