‘Inkoopkracht van supers is beperkt’

De invloed van supermarkten op de prijsstelling van producten valt mee. Dat zegt cfo Ton van Veen van Jumbo in De Financiële Telegraaf. Er wordt volgens hem te veel gezegd en geschreven over die invloed. “Je moet onze rol niet overschatten.”

Voorzitter Albert Jan Maat van landbouworganisatie LTO riep supermarkten onlangs op om geen misbruik te maken van de gevolgen van de Russische boycot op Europese groenten en fruit. Maat vreest prijsdumping door overschotten in Europa.

Supermarktketen Jumbo heeft volgens Van Veen met een marktaandeel van twintig procent in het Nederlandse supermarktlandschap beperkte invloed. “Het gros van de afzet van de boeren en telers gaat naar het buitenland. We moeten ook realistisch zijn in de mate waarin Jumbo de zorgen kan wegnemen.”

Daarnaast koopt het concern in via de tussenhandel en niet rechtstreeks bij boeren. Jumbo brengt producten van Hollandse bodem op dit moment ‘heel prominent’ bij klanten onder de aandacht. Als daar scherpere prijzen aan gekoppeld zijn, staat dat los van de inkoopprijs, aldus Van Veen. Die ligt niet lager dan enkele weken geleden. ”Het gaat in de eerste plaats ten laste van onze marge.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!