‘Zalando verbetert werkomstandigheden niet’

Nederlandse werknemers van Zalando hebben nog steeds te maken met hoge werkdruk en gebrekkig leiderschap. Dat zeggen anonieme medewerkers van de webwinkel tegen Duitslandnieuws.

“Het ging steeds meer de cijfertjes. We moesten steeds hogere, onmogelijke targets halen”, aldus een oud-werknemer. Daarnaast klagen de medewerkers over het hoge verloop van werknemers. Dat komt volgens hen doordat nieuwe werknemers slecht worden ingewerkt en zich niet op hun gemak voelen.

Zalando raakte eerder in opspraak na documentaires over de werkdruk. Zo moest een undercover verslaggever van het Duitse RTL als orderpicker 27 kilometer lopen tijdens een dienst van acht uur. De etailer voerde sociale standaarden door en stelde een team aan dat ‘de fouten moest aanpakken’, zegt operations-manager David Schröder. “We zien dat het werkt, want het personeel is veel meer tevreden dan twee jaar geleden.”

Hij erkent dat op het gebied van leidinggeven nog veel te verbeteren valt. “Helaas gaat nog niet iedereen op de juiste manier om met zijn of jaar onderschikten. Zij moeten beter getraind worden.” Hij wijt dat aan het feit dat Zalando met zijn zesjarig bestaan een jong bedrijf is.

“Zalando zegt steeds dat ze zo jong zijn en fouten hebben gemaakt. Dat mag zo zijn, maar van de beloofde verbeteringen is weinig te merken”, stelt Stefan Najda, die bij de Duitse vakbond Ver.di verantwoordelijk is voor de afdeling e-commerce en postorderbedrijven.

De etailer doet volgens hem niets illegaal, maar ‘benut systematisch de mazen in de wet’. Zo ontslaan magazijnen in Erfurt en Mönchengladbach regelmatig 150 werknemers na drie proefdagen. In die periode worden ze nog betaald door het arbeidsbureau. “Een week later worden ze opnieuw aangenomen. Op die manier heeft Zalando gratis handjes op kosten de van de Duitse belastingbetaler.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends