De groei van online verkopen in Nederland is alleen procentueel indrukwekkend. In absolute bedragen stelt e-commerce nog maar weinig voor. Dat stelt algemeen directeur Gerard Zandbergen van onderzoeksbureau Locatus.
Belangenvereniging Thuiswinkel.org maakte in september bekend dat de online markt goed is voor achttien procent van alle bestedingen in Nederland. Zulke organisaties spelen volgens Zandbergen een kwalijke rol door een stelselmatig overdreven voorstelling van zaken te geven. Thuiswinkel.org kijkt alleen naar de bestedingen in de marktsegmenten die voor het onderzoek zijn gedefinieerd. Van alle consumentenbestedingen gaat volgens Zandbergen ‘slechts 3.27 procent online’.
Winkeliers gebruiken de groei van online vaak als excuus wanneer het minder goed gaat, stelt hij. “Haast alsof ze er geen invloed op hebben.”
Een andere ‘fabel’ is volgens Zandbergen dat veertig procent van de winkels binnen vijf jaar zou zijn verdwenen, zoals Cor Molenaar in zijn boek ‘Het einde van de winkel’ stelt. Van de 103.000 winkels die er drie jaar geleden waren, zijn inmiddels drieduizend verdwenen. “Om deze uitspraak uit te laten komen moeten er nog 39.462 winkels verdwijnen de komende twee jaar”, aldus Zandbergen.
Het aantal winkels in de detailhandel is volgens de algemeen directeur van Locatus de afgelopen tien jaar gemiddeld met exact een procent afgenomen. Het winkelverkoopvloeroppervlak is in die periode zelfs toegenomen.
De winkelmarkt is definitief veranderd, maar niet zozeer door de opkomst van e-commerce, stelt Zandbergen. Er is volgens hem een structurele overcapaciteit, doordat het aanbod te traag reageert op de veranderende en ouder worden consument en op omstandigheden als de crisis, urbanisatie en technologie.
Reacties 0