'Consument geeft meer uit aan Sinterklaas'

Nederlandse consumenten geven dit jaar meer geld uit aan Sinterklaascadeaus dan een jaar eerder. De detailhandel kan daardoor rekenen op zo’n 4,5 procent meer omzet dan in 2013. Dat concludeert onderzoeksbureau Q&A Research & Consultancy na onderzoek onder ruim 1700 consumenten.

Zo’n zestig procent van de Nederlanders viert dit jaar Sinterklaas, ongeveer evenveel als vorig jaar. De bestedingen per gezin gaan echter omhoog, ziet Q&A. Vorig jaar kon de detailhandel nog op meer omzet rekenen doordat meer mensen Sinterklaas vierden. De gemiddelde besteding per gezin lag destijds met iets meer dan honderd euro gelijk aan die van een jaar eerder.

Inmiddels is twintig procent van de cadeaus al in huis. De meeste aankopen worden volgens het onderzoeksbureau traditioneel in de week voor Sinterklaas gedaan.

Ongeveer eenderde van de bestedingen zullen via het internet plaatsvinden. 57 procent van de consumenten verwacht online cadeaus te kopen, ongeveer evenveel als vorig jaar. Het aandeel van mobiele aankopen stijgt dit jaar van drie naar zeven procent. ‘Langzaamaan beginnen mensen de smartphone als winkelplatform serieus te nemen’, aldus Q&A.

Producten die het vaakst gekocht worden zijn achtereenvolgens chocolade en ander snoepgoed, speelgoed, boeken en tijdschriften, verzorgingsproducten en huishoudelijke artikelen als servies.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!