Amerikaanse retailers smeren het aantal voordelige koopmomenten rond Black Friday dit jaar uit over meerdere dagen om meer koopjesjagers te lokken. Zo kunnen consumenten een afgeprijsde iPad Air 2 op donderdag al bij Target kopen, of hem nog eerder online bestellen en met dezelfde korting afhalen. Daarnaast kunnen shoppers twee uur eerder dan vorig jaar terecht bij Macy’s en Target, die vervolgens 28 tot dertig uur non-stop open blijven.
Deze strategie is het gevolg van dalende omzetten door de crisis en de opkomst van e-commerce. Consumenten willen shoppen wanneer het hen uitkomt en niet op tijden die retailers bepalen, zei bestuurder Duncan Mac Naughton van Walmart onlangs in The Wall Street Journal. 's Werelds grootste retailconcern hoopt door het voordeel rond Black Friday over vijf dagen uit te smeren, in te spelen op die veranderende behoefte. "Het was zwarte vrijdag. Toen werd het donderdag, en nu wordt een week lang”, aldus Mac Naughton. “Misschien wordt het straks wel heel november.”
De winkelketens belanden met deze strategie in ‘een val’, stelt retailexpert Howard Davidowitz tegen New York Daily News. “Ze kunnen hun openingsuren niet meer terugdraaien tenzij alle andere retailers dat ook doen.” Black Friday wordt traditioneel gezien als barometer voor de verkopen in het gehele feestdagenseizoen. Door de dalende gasprijzen en werkeloosheid en aantrekkende woningmarkt zouden de verkopen volgens de National Retail Federation dit jaar met 4,1 procent moeten stijgen naar 616,9 miljard dollar (493,6 miljard euro.)
Retailers spreiden Black Friday-voordeel
Gepubliceerd op 27 november 2014 om 08:20
Reacties 0