Hoewel Black Friday voor hogere verkoopcijfers zorgt, betekenen de grote kortingen weinig goeds voor de winstcijfers van retailers. De verkooppiek zet daarnaast de backend van retailers onder druk, stelt managing director Andy Street van John Lewis tegen BBC.
“We moeten ons afvragen of het goed is om zoveel commercie binnen een korte periode te laten plaatsvinden”, aldus Street. De Britse warenhuisketen zag zijn verkoopresultaten op de laatste Black Friday 22 procent hoger uitkomen dan vorig jaar. Street hoopt echter dat deze stijging niet wordt overtroffen. “Ik denk niet dat we de geest terug in de fles kunnen stoppen, maar moeten we het vuurtje opstoken? Ik hoop het niet.”
De traditie om op de vrijdag na Thanksgiving grote prijspromoties te bieden, is afkomstig uit Amerika. Dit jaar gaven consumenten echter elf procent minder uit dan dezelfde periode vorig jaar. Dat werd onder meer veroorzaakt doordat veel winkelketens hun producten al vóór Thanksgiving hadden afgeprijsd.
John Lewis-topman wil Black Friday inperken
Gepubliceerd op 8 januari 2015 om 13:28
Reacties 0