G-Star: ‘Retailer onderschat expansie naar Duitsland'

Nederlandse retailers die hun concept introduceren bij onze oosterburen, onderschatten de Duitse markt waar bikkelhard gevochten wordt. “Het potentieel is waanzinnig groot, maar daarin schuilt ook het gevaar”, zegt countrymanager Axel Schukies van jeanslabel G-Star in het februarinummer van RetailTrends.

Het Amsterdamse G-Star beschikt in Duitsland inmiddels over zevenhonderd verkooppunten en vijftig zogenoemde monoshops, waar alleen het label zelf in de schappen ligt. Daarnaast praat de jeansproducent met online reuzen als Zalando en Otto. Die groei ging organisch, aldus Schukies. “We hebben altijd geprobeerd een beetje los van de markt te opereren. Je moet uitgaan van je eigen kracht.”

Wie in Duitsland een nieuw concept introduceert moet zich volgens hem altijd afvragen of het uniek genoeg is. De creativiteit en het zakelijk instinct van Nederlanders werkt in hun voordeel. “Alleen Hollanders durven radicaal alles weg te smijten en iets op een compleet nieuwe manier aan te pakken.”

Dat Nederlandse formules als G-Star, Rituals en Hunkemöller succesvol zijn in Duitsland, is volgens Patrick Stal absoluut niet vanzelfsprekend. Hij is algemeen directeur van internatonaal merkenadviesbureau Interbrand Amsterdam. Volgens hem zijn er maar weinig Nederlandse concepten die het geel goed doen bij onze oosterburen. “Om kans te maken in Duitsland moet je een heel erg authentiek en relevant concept hebben.”

Daarbij speelt de Nederlandse ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’-mentaliteit retailers parten. “Daarmee red je het niet over de grens. Dat hebben ze in Duitsland al en vaak nog beter en groter ook.”

In het februarinummer van RetailTrends gaan Axel Schukies en Patrick Stal verder in op de potentie en valkuilen van de Duitse markt. Daarnaast delen andere marktkenners en ervaringsdeskundigen waaronder Zeeman hun visie op ‘het Duitse slagveld’. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!