Huismerken en B-merken worden niet alleen in supermarkten, maar ook in fashion steeds meer door tieners geaccepteerd. Veel dure A-merken hebben juist voor de meeste tieners hun magie verloren. Dat zegt eigenaar Angela Weghorst van marketingonderzoeks- en adviesbureau TwinQ in het februarinummer van RetailTrends.
Alleen A-merken die een status hebben verworven, zoals ‘de enige echte’ Coca-Cola, Samsung en Apple kunnen volgens Weghorst nog op de steun van tieners rekenen. “Want daar straal je als tiener iets mee uit”, stelt zij na grootschalig onderzoek onder kinderen en jongeren. “Of de hoofdtelefoons van Dr. Dre: die vormen een verlengde van hun identiteit.”
Goedkopere ketens als H&M en Primark zijn voor tieners een alternatief vanwege ‘een breed en goed aanbod’, zegt Weghorst. “Ze zijn natuurlijk prijsbewust, want zoveel geld hebben ze niet te besteden.”
Omdat tieners relatief weinig te besteden hebben gaan ze volgens Weghorst op zoek naar veel kleding voor weinig geld, ook online bij spelers als Zalando. Daardoor weten ze goed wat er te krijgen is en tegen welke prijs. “Fysiek winkelen blijft een populaire tijdsbesteding, mits de producten online niet goedkoper te krijgen zijn.”
De winkelstraat zorgt volgens Weghorst voor instant fulfilment en heeft daarmee vooral een grote aantrekkingskracht voor meisjes. In RetailTrends 2 houdt ze de twee miljoen Nederlandse tieners verder tegen het licht en gaat Coolcat in op zijn pogingen aantrekkelijk te blijven voor een nieuwe generatie. Verder is er aandacht voor de ondergang van Abercrombie & Fitch en de vijf stappen in de customer journey van generatie Z. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0