Winkelverkopen groeien na vijf jaar krimp

De detailhandelsverkopen zijn in 2014 voor het eerst sinds 2008 weer gegroeid. Vergeleken met 2013 kwam het volume in 2014 gemiddeld één procent hoger uit, blijkt uit cijfers die het CBS maandag heeft gepubliceerd.

Hoewel de verkopen vorig jaar stegen, lag de gemiddelde prijs van producten lager. Daardoor nam de omzet toe met 0,5 procent. In de decembermaand groeide de omzet het meest, met bijna drie procent. Vooral non-foodretailers lieten in 2014 herstel zien. Voor het eerst in zes jaar groeide het volume in deze branche. De omzet kwam op ongeveer hetzelfde niveau uit als een jaar eerder. Met name het laatste kwartaal van het jaar droeg bij aan de verbeterde resultaten, met in december een omzetstijging van 2,5 procent.

Winkels in consumentenelektronica, doe-het-zelfzaken en drogisterijen kenden eveneens weer groei. De verkopen bij elektronicaretailers stegen met zeven procent het meest. De omzet in winkels in woninginrichtingartikelen was door een groter volume en een opleving in het laatste halfjaar van 2014 bijna net zo hoog als een jaar eerder.
Winkels in huishoudelijke artikelen (min 2,9 procent), bovenkledingwinkels (min 1,3 procent) en textielsupermarkten (min 0,6 procent) verloren nog omzet. De daling was echter kleiner dan in voorgaande jaren, aldus het CBS.

Retailers in voedings- en genotsmiddelen zagen hun volume in 2014 met 1,3 procent stijgen. Die groei komt vooral voor rekening van supermarkten. Speciaalzaken hielden hun omzet ongeveer gelijk aan een jaar eerder.

Postorderbedrijven en webwinkels zagen hun omzet over 2014 bijna tien procent groeien ten opzichte van 2013. Daarmee nam de omzet ongeveer even sterk toe als in de twee voorgaande jaren. De decembermaand speelde ook binnen deze branche een stuwende rol. Toen kwam de omzet vijftien procent hoger dan in de laatste maand van 2013.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!