‘ProCures had geen kwade bedoelingen’

Investeringsmaatschappij ProCures heeft een strategische fout gemaakt door de lokale namen van de boekhandels in te wisselen voor het zielloze Polare. Dat zegt mededirecteur Leo van de Wetering van boekhandel Donner in Het Financieele Dagblad. In de kern waren de ideeën van mede-eigenaar Paul Dumas volgens hem wel goed.

ProCures doopte de boekwinkels van Selexyz en De Slegte in de zomer van 2013 om tot Polare, nadat beide ketens door de investeringsmaatschappij waren overgenomen. Aanvankelijk wilde Dumas de lokaal sterke winkelnamen houden, voorraden op peil brengen en kennis behouden, zegt Van de Wetering. “Paul Dumas had geen kwade bedoelingen, maar hij snapte de mores in deze markt niet.”

ProCures zette kwaad bloed toen het betere condities probeerde af te dwingen bij de leveranciers. “Ze gunden het hem niet”, stelt hij.

Een andere fout die de investeerder maakte is dat er geen afscheid werd genomen van ‘het dure hoofdkantoor uit de Selexyz-tijd’. Daar betaalden ondernemers zestig- tot tachtigduizend euro per maand voor, stelt Van de Wetering. “Uiteindelijk droegen we onder Polare meer af dan onder Selexyz.”

Veel winkels maakten na het faillissement van Polare zelfstandig een doorstart. Zo ging Erik van Doorn met de Utrechtse Polare-winkel weer verder als Broese. In de acht maanden haalde hij de jaaromzet van Polare binnen. Ook andere ondernemers zijn volgens hem positief, nu ze meer marge pakken en verlost zijn van het hoofdkantoor.

Reacties

Laatste nieuws







Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.



RetailTrends