Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van SuperDuper, HappyFresh en Build.com.
Het goedkope zusje
De zussen Lizzy en Pam Klein zijn dol op nagellak, maar niet op hoge prijzen. Daarom besloten ze een app te ontwikkelen die de goedkopere variant zoekt bij nagellak van luxelabels. Gebruikers van SuperDuper selecteren hun favoriete lak uit een lijst van luxemerken en kleuren en krijgen vervolgens de drogisterijuitvoering en –prijs voorgeschoteld.
Voor goedkopere merken is de app volgens de ontwikkelaars een handig middel om goed in beeld te komen bij consumenten. Voorlopig is SuperDuper alleen nog in iOS-versie beschikbaar, maar er zijn plannen voor een Androidvariant. Ook willen de gezusters meer productcategorieën in de database opnemen.
Lekker snel
In Zuidoost-Azië timmert de boodschappenbezorgapp HappyFresh hard aan de weg. Consumenten bekijken in de app het aanbod van deelnemende supermarkten en selecteren de gewenste boodschappen. De bestelling staat dan na één uur bij de voordeur.
“We zijn van plan om Zuidoost-Azië te domineren”, stelt mede-oprichter Tim Marbach. De start-up heeft in elk geval al de eerste financieringsronde achter de rug en in het team zit ervaring vanuit bekende namen als Rocket Internet en Goldman Sachs.
Een uitdaging voor HappyFresh ligt in het logistieke netwerk. Aziatische steden als Jakarta zijn berucht om hun verkeersopstoppingen. Doordat de koeriers op scooters rijden moet dat probleem ondervangen worden.
Build.com
Online woonretailer Build.com wil het gemakkelijker maken voor webshoppers om producten voor in huis te vinden en hen tegelijkertijd de ervaring van een showroom bieden. Dat moet gebeuren met de zogenoemde smarter product finder-app. Gebruikers die ergens een product zien dat in de smaak valt, kunnen daar een foto van maken en uploaden.
Productexperts van Build.com gaan dan aan de slag om een vergelijkbaar product uit het assortiment te vinden. Binnen 24 uur moet die zoektocht afgerond zijn. Via een e-mail ontvangen de klanten details over een vergelijkbaar product en de beschikbaarheid bij Build.com.
Drie retailapps: Build.com, SuperDuper en HappyFresh
Gepubliceerd op 13 maart 2015 om 00:00
Reacties 0