‘Retail moet meer uit corporate venturing halen’

Nederlandse retailers zouden net als hun Amerikaanse vakgenoten meer als incubator voor start-ups moeten fungeren. Winkelketens als Walmart, Walgreens en John Lewis maken van de inzichten van deze nieuwe partijen gebruik om hun retailformules te innoveren. Dat schetsen sectoreconomen Jos Voss en Alexander Heijkamp van Rabobank in het maartnummer van RetailTrends.

Om toekomstbestendige winkelformules te ontwikkelen moeten retailers zich volgens Voss en Heijkamp focussen op samenwerking, lokale aanpassingen afgestemd van het marktgebied en innovatie. Retailers die hun concept willen innoveren kunnen dat op eigen kracht doen, maar het zogenoemde corporate venturing biedt eveneens veel mogelijkheden.

John Lewis zoekt bijvoorbeeld naar nieuwe, vaak technologisch gedreven ideeën van start-ups. Deze partijen krijgen de financiële middelen en mogelijkheid om hun idee in de winkels van de retailer toe te passen. De meest kansrijke ideeën worden vervolgens uitgerold.

Retailers zien volgens de Rabobank dat innovatie noodzakelijk is. Uit een online enquête bleek dat omnichannel topprioriteit is voor retailers, terwijl de nummers twee en drie op hun prioriteitenlijst te maken hebben met innovatie. In het maartnummer van RetailTrends gaan Jos Voss en Alexander Heijkamp verder in op het belang van innovatie en manieren waarop retailers hun formule toekomstbestendig maken, waaronder personalisatie van producten. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!