Vijftig Nederlandse gemeenten maken nog dit jaar afspraken met vastgoedeigenaren en winkeliers om de malaise in de winkelstraten tegen te gaan. Er komt meer ruimte om winkels te combineren met horeca, extra scholing voor winkelpersoneel en de winkelhuren worden marktconform om de leegstand te bestrijden. Dat laat minister Henk Kamp van Economische Zaken dinsdag weten aan de Tweede Kamer.
Deze zogenoemde RetailDeals maken onderdeel uit van de Retailagenda, die vorig jaar door de minister werd aangekondigd. Daarbij gaan partijen als Detailhandel Nederland, INretail, Thuiswinkel.org, de Nederlandse Raad voor Winkelcentra en Vastgoed Belang samen aan de aantrekkelijkheid van winkelstraten werken. “De winkeliers krijgen zo de kans om in te spelen op de veranderende marktomstandigheden en te profiteren van de aantrekkende economie”, aldus Kamp.
In twaalf gemeenten start een experiment met minder regels, waardoor ondernemers horecafaciliteiten en dienstverlening makkelijker in hun winkel kunnen combineren. Het personeel wordt daarnaast scholing aangeboden om ook de ‘groeiende kansen van online verkoop’ te kunnen benutten. Verder hebben verhuurders en winkeliers afgesproken dat winkelhuren marktconform worden en niet meer worden gebaseerd op historische prijzen.
Een ander onderdeel uit de Retailagenda is het compacter maken van winkelgebieden. Op dit moment staat 7,5 procent van de winkels volgens de minister leeg en bestaat dertig procent van het winkeloppervlakte uit overcapaciteit. Een aantal gemeenten gaat met vastgoedeigenaren en winkeliers aan de slag om overbodige vierkante meters winkelruimte te schrappen.
Verder zijn er volgens Kamp investeringen nodig om de winkelstraten aantrekkelijk te houden. Daardoor komen naast de reguliere financiering kredieten beschikbaar via bijvoorbeeld microfinancier Qredits, die ondersteund worden door het ministerie. Daarnaast heeft het Pensioenfonds Detailhandel veertig miljoen euro geïnvesteerd in het MKB Impulsfonds, waarmee vernieuwende plannen van winkeliers gefinancierd kunnen worden.
De betrokken partijen zullen de voortgang van de Retailagenda de komende drie jaar bewaken. Daarnaast komt er een zogenoemd RetailTeam beschikbaar om organisaties met gerichte expertise te begeleiden bij de uitvoering van de afspraken.
Reacties 0